Sandsække er uundværlige i CrossFit
09.07.2024

Sandsækken har været en fast del af CrossFit siden begyndelsen, og sammen med hammeren og dækket er sandsækken et af de mest klassiske kendetegn for CrossFit. Modsat hammeren og dækket er sandsækken ‘still going strong’ og bliver brugt til stort set alle større internationale konkurrencer. At kunne arbejde med tunge sandsække er et ‘must’, hvis du vil noget i sporten CrossFit.

Forskellige typer sandbags til en alsidig træning

Sandsækken er en af de mest simple, men samtidig også et af de mest, hvis ikke dét mest, alsidige træningsudstyr i CrossFit-universet. De fås i alle størrelser helt fra 9 kg til at løbe med og helt op til 150 kg, hvor der skal laves cleans (få sandsæk fra jorden og op på skulderen). Hvis jeg skulle på ferie og kun havde plads til ét stykke udstyr, ville jeg selv vælge en sandsæk. Gerne den på 70 kg, som er den typiske RX-vægt for herre i CrossFit, men 45kg (RX-vægten for kvinder) kan også sagtens fungere.

Sandsække i konkurrencer

Dens alsidige funktion gør også, at den næsten er garanteret at være en del af programmet til de større konkurrencer. Selv sidste år var jeg til CrossFit Games semifinalen i Berlin, hvor vi af 2 omgange skulle holde en 90 kg sandsæk i det såkaldte bear hug hold, mens vores makker lavede 150 Double unders. Og det var virkelig en hård omgang. En anden konkurrence, jeg var med til, var French Throwdown, hvor der var sandbags med i hele 2 ud af 7 workouts. I den ene workout skulle vi squatte med sandsække og i den anden skulle vi lave sandbag Cleans. Som sagt kommer du ikke uden om sandsække, hvis du dyrker CrossFit på konkurrenceplan.

Typiske øvelser med sandsække

Her kommer en liste over øvelser, der typisk ses, med sandsække:

  • Sandbag over the shoulder 
  • Sandbag to shoulder 
  • Sandbag bear hug 
  • Sandbag carry 
  • Sandbag Squat 
  • Sandbag over yoke (eller andet objekt) 
  • Sandbag lunges 
  • Sandbag jerks