Landsholdsmålvogter for de danske håndboldkvinder: En snak med Sandra Toft
- af Fitness Engros
29.11.2023

Hvordan begyndte din interesse for håndbold, og hvad fik dig til at starte din professionelle karriere inden for sporten?

Min rejse begyndte tidligt, da jeg som 2-årig allerede befandt mig på håndboldbanen. Min mor, der også var træner, introducerede mig til sporten, og jeg blev fanget af energien i hallen. Det var som om, jeg blev født med en håndbold i hånden. Det var dog ikke kun min mors indflydelse; Helsinge, hvor jeg voksede op, var et epicenter for håndbold og i samme periode fulgte jeg det daværende landshold - De Jernhårde Ladies - medaljehøst, som var en kæmpe inspiration. 

Hvordan har din udvikling som håndboldspiller formet sig siden din start på eliteplan?  

Hver fase af min rejse som håndboldspiller har været en læringskurve. Jeg har hele tiden opnået nye evner og milepæle for hver sæson. Men, da jeg skiftede fra amatør til professionel, blev det tydeligt, at den fysiske træning var afgørende. Jeg arbejdede intenst på min styrke og målmandsspecifik træning, ikke kun for at blive en bedre målvogter, men også for at kunne modstå de fysiske krav i elitehåndbold.

Er der øjeblikke eller kampe i din karriere, der står særligt klart i erindringen?  

Det der står skarpest i min erindring, er min første landsholdsmedalje til slutrunden i Spanien 2021. Som landshold havde vi kæmpet i mange år for at forløse vores potentiale og det kulminerede med dette kollektive højdepunkt. Det var en personlig forløsning og med en enorm stolthed, at vi vandt den medalje. Ud over den første medalje med landsholdet, har det danske mesterskab med Team Esbjerg også en helt særlig plads i min karrieres øjeblikke. Jeg er også mester i både Norge, Frankrig og Ungarn, men det er altid specielt at blive mester i sit hjemland.

Hvordan ser en typisk dag ud for dig i træningssæsonen og i off-season?  

I sæsonen starter vi normalt med taktikmøde kl 9.30. Efterfølgende går vi ind i hallen til håndboldtræning i 2 timer. Efter håndboldtræningen er der restitution inden turen går hjem fra hallen. Allerede kl. 16 venter den næste træning, nemlig den fysiske træning. Her står den oftest på styrketræning, hoppetest, noget eksplosivt arbejde og evt. lidt cardio.

I håndbold er der en evig balance mellem håndboldtræning og fysisk træning, da det kræver et sammenspil, så man hele tiden er klar til at performe til kamp. I off-seasonen bliver fokus derfor flyttet til at styrke kroppen og forbedre nogle specifikke fysiske parametre. Det er her, jeg virkelig får tid til at lægge et niveau på min styrketræning og dermed forberede mig på den kommende sæson. En normal dag i off-seasonen vil være to træningspas om dagen. Det ene træningspas er altid styrketræning, hvor det andet er enten bevægelsestræning eller cardio. Derudover er agility træning også en vigtig del af min off-season træning, så jeg vedligeholder mine hånboldbevægelser.