Fri fragt ved køb over 995,-

Få simple råd til en bedre balance i kroppen

Træn dig til en bedre koordination, kropsholdning og core med en balancebold

Få simple råd til en bedre balance i kroppen
- af Fitness Engros
19.01.2023
Fitness Engros

Hvorfor skal du træne balancen i kroppen?

Balancetræning er ikke kun godt til genoptræning; det kan også forbedre din koordination, core-styrke og kropsholdning.

Der er flere måder at træne balance på, både med og uden udstyr. Når du bruger en balancebold i din træning, er det også med til at styrke dine led og muskler i fokusområdet. Her kan du blandt andet gøre brug af en BOSU-bold eller en Dome balancetræner fra LMX.  

Træn din balance med få simple øvelser.

Balancetræning uden udstyr:

  • Tåhævninger: Stå med fødderne i hoftebredde, løft og sænk hælene langsomt. 
  • Stående diagonalløft: Stå med fødderne samlet, læn dig forover, mens du strækker modsatte arm og ben. Kom derefter tilbage til startpositionen. Sørg for at hold ryggen lige. 
  • Liggende diagonalløft: Lig på ryggen, løft modsatte arm og ben samtidig. Hold lænden i gulvet. 
  • Benbøjning med rotation: Stå med hoftebredde og bøj i knæene, så du går ned i foroverbøjet squatposition med den ene arm ned mod gulvet. Stræk benene igen og tag armen bagover i en roterende bevægelse og igen tilbage til udgangspositionen 

    Gentag hver øvelse 3 sæt med 10-15 gentagelser til hver side. 

Balancetræning med udstyr:

  • Stå på balancebolden: Stå med hoftebredde på balanceboldens buede side.  
  • Squats på balancebold: Stå med hoftebredde på den buede side og gå langsomt ned i en squat. 
  • Diagonale løft på balancebold: Stå på boldens buede side og løft skiftevis højre arm og venstre ben, og omvendt. 
  • Push-ups på balancebold: Stå på knæ eller tåspidser, med hænderne på balanceboldens flade side, og udfør push-ups. 
  • Jack knife sit-ups på balancebold: Sid på boldens buede side med hænderne bagved for støtte, stræk benene ud og træk dem derefter ind mod kroppen. 
  • Lunges på balancebold: Sæt det ene ben på boldens buede side og det andet ben foran, gå ned i en lunges.

    Lav 3 sæt med 8-12 gentagelser af øvelserne (til hver side i de diagonale løft og lunges). 

    Afhængig af dit niveau og din stabilitet i kroppen, kan du eventuelt skippe nogle af øvelserne og gøre det sværere for dig selv. Det er en god ide at kombinere dine balanceøvelser med styrke- og cardiotræning, så du får det bedste ud af din træning og kan sikre en sund og stærk krop.

    Ovenstående er nogle eksempler på, hvordan du kan træne din balanceevne og stabilitet i kroppen. Desuden findes der et væld af fitnessudstyr til dette. Gå på opdagelse i vores sortiment for at finde det udstyr, der passer bedst til dit behov.  
Her kan du betale med Dankort, VISA og MasterCard Her kan du betale med Anyday MobilePay Viabill GLS Pakkeshop Click & Collect (i 2630 Taastrup)