Træn din mobilitet for at opnå bedre præstation og færre skader
- af Fitness Engros
20.02.2023

Mobilitet og udstrækning er to vigtige begreber, når vi har at gøre med træning af kroppen.

Din krop er designet til at bevæge sig, men med mange stillesiddende timer, kan mobiliteten godt være en udfordring. Mobilitet er det, der gør, at vi kan bevæge os omkring og udføre helt almindelige dagligdags bevægelser uden problemer.

Mobilitetsøvelser er en samlet betegnelse som tæller over bevægelser, stræk og øvelser, som alle vil kunne hjælpe dig med at forbedre din mobilitet - hvis de udføres regelmæssigt. I mange tilfælde kan øvelserne udføres helt uden udstyr. Det kan være super praktisk, hvis man sidder ned hele dagen på arbejde. Så er det nemt at lave en øvelse eller to for at få bevæget de spændte muskler og led.

At forbedre sin mobilitet kan bl.a. hjælpe med at nedsætte risikoen for at få skader. Derfor vælger mange også at bruge mobilitetsøvelser som en del af deres opvarmning, hvilket kan være en god måde at forberede kroppen på træning. På den måde kan man få løsnet de stive led op, før selve træningen.

Vores ekspert Anders kommer her med 5 tips til, hvilke simple øvelser du kan lave i din hverdag for at få en bedre mobilitet:

Lat stretch
  • Hold armen strakt
  • Forsøg at holde armen og overkroppen vandret
  • Drej bagdelen væk fra siden du strækker på

Thorasic spine mobility
  • Overkrop og arme i vandret position
  • Fokuser på at presse brystkassen mod gulvet uden at bøje i benene
  • Brug din vejrtrækning så du puster luft ud, når du presser brystet mod gulvet og tager luft ind på tilbagevejen

Couch stretch
  • Forreste fod skal blive i gulvet
  • Hold overkroppen lodret 
  • Pres hoften frem ved at aktivere balden på det ben, som du har i gulvet

Seated lower back stretch
  • Sørg for at der er plads til, at du kan få overkroppen forover
  • Fokuser på at trække vejret dybt i strækket 
  • Gå hele tiden efter at komme længere ned med overkroppen for hver vejrtrækning

Good morning stretch
  • Hold ryggen ret
  • Skyd hoften tilbage, mens du bøjer overkroppen forover
  • Sørg for at overkrop og arme er i vandret position


Vi har sammensat nogle pakketilbud til dig, så du kan komme i gang med din mobilitetstræning.