Foamrollers & Massagebolde

En foam roller er et fantastisk stykke træningsudstyr, som enhver aktiv person bør være i besiddelse af. Foam rolleren er nemlig uundværlig, da udstyret hjælper dig med at få bugt med de ømme og spændte muskler dagen efter en hård træning. Dette har en positiv indvirkning på din restitutionshastighed og vil alt andet lige give dig mere velvære i din aktive hverdag. 

I dag bruges foam rollers dog ikke kun til at fremme restitutionen. Du kan også bruge redskabet som en del af opvarmningen, så dine muskler bliver varme og smidige forud for dagens træningspas. Endvidere kan foam rolleren være med til at forebygge skader. Er du overbevist om, at en foam roller er en god investering, så find den helt rigtige variant for dig i vores sortiment. 

Hvad er en foam roller? 

En foam roller er et cylinderformet træningsredskab med en overflade af hårdt skum. Foam rolleren går også under navne som massage roller, massagerulle og skumrulle. Dette træningsredskab kan enten komme med en glat eller mønstret overflade, og det findes i flere forskellige hårdheder. 

Foam rolleren giver en behagelig massage, der løsner op for spændinger og ømhed, når du ruller kroppen hen over redskabet. Du kan f.eks. massere dine lægge, baglår, ryg eller noget helt fjerde med dette redskab. Anvendelsesmulighederne er næsten uendelige. 

Hvad gør en foam roller godt for? 

Foam rolleren er efterhånden at finde i alle fitnesscentre, yogastudier, hjemmetræningsrum og alle andre steder, hvor der praktiseres en aktiv livsstil. Den store udbredelse af og popularitet omkring foam rollers hænger selvfølgelig sammen med de mange fordele, der er forbundet med at bruge omtalte træningsredskab. 

Der er bl.a. følgende fordele ved at bruge en foam roller: 

  1. Forebyggelse og lindring af ømme muskler – Hvad end du dyrker yoga, styrketræning, crossfit eller noget helt fjerde, så kommer du ikke udenom at opleve muskelømhed og muskelspændinger. Du vil dog kunne forebygge og lindre ømhed og spændinger i muskulaturen ved at anvende en foam roller. Med foam rolleren vil du nemlig kunne massere de trigger points (knuder af ømhed), der helt naturligt kan opstå efter et træningspas. Gør du det, vil du opleve, at du er mindre øm dagen efter den hårde træning. 
  2. Kortere restitutionstid – Brug af en foam roller er med til at fremme blodcirkulationen og fjerne ømhed og spændinger i musklerne. Dette har en positiv indvirkning på restitutionstiden, der reduceres markant. 
  3. Øget smidighed og mobilitet – Når du masserer dine muskler med en foam roller, vil det hjælpe musklerne til at blive fleksible og elastiske, og dermed bliver du mere smidig og fleksibel. Noget, der vil kunne have positiv betydning for din performance ifm. din træning. 
  4. Øget velvære – Ømhed, spændinger og smerter i muskulaturen gør ikke noget godt for dit velvære. Du vil måske sågar opleve, at det påvirker din søvn og din performance på jobbet. I givet fald er der endnu mere grund til at bruge en foam roller, der som bekendt kan afhjælpe mange af ovennævnte udfordringer. 
  5. God til opvarmning – Foam rollers kan bruges både før og efter træning. Inden træning kan du bruge rullen som en del af din opvarmning. Formålet er at gøre dine muskler varme og smidige, inden du skal præstere. 

Foam rolleren er særligt populær blandt løbere, styrkeløftere, yogier og mange andre 

Du behøver ikke at dyrke en bestemt form for træning eller sportsgren for at kunne få glæde af en foam roller. Dette træningsredskab kan nemlig bruges af enhver, der går til en sport eller er aktiv på anden vis. Dette gælder alt fra løbere og cykelryttere til styrkeløftere, crossfittere og yogier. Døjer du også med spændte og ømme muskler, så tøv ikke med at købe og anvende en foam roller. Foam rollers bruges i stor stil i fitnesscentre, men vil også kunne bruges derhjemme. Du vil sågar let kunne tage redskabet med dig, når du skal i sommerhus eller på træningslejr, da redskabet fylder og vejer ganske lidt. 

Sådan vælger du den rigtige foam roller 

I mange tilfælde vil du effektivt kunne forebygge ømme og stive muskler, fremme din restitution og forebygge skader ved at anvende en foam roller. Det har måske fået dig til at indse, at en foamroller er et værdifuldt træningsredskab, men spørgsmålet er så blot, hvilken foam roller du skal vælge? 

Tag højde for følgende ifm. dit valg af foam roller: 

  • Størrelse – Skal du have en kort eller lang foam roller? Det er et af de spørgsmål, du skal stille dig selv. De lange modeller egner sig godt til behandling af større områder, eksempelvis ryggen, mens de korte modeller er ideelle til behandling af mindre områder som læg, lår og ankler. Har du svært ved at vælge, så vælg både en kort og en lang model. Du er også velkommen til at kontakte os for professionel vejledning. 
  • Hårdhed og overflade – Foam rollers findes også med forskellige overflader og hårdheder. Jo hårdere foam rolleren er, desto dybere en behandling kan der opnås. For begynderen vil det være en god idé at starte med en blød foam roller. Vær også opmærksom på foam rollerens overflade, der enten kan være glat eller mønstret. Træner du hårdt, og ønsker du derfor en dyb massage, så vil en foam roller med en mønstret overflade være at foretrække. Ønsker du derimod en mere blid massage, så vælg en foam roller med en glat overflade. 
  • Budget – Slutteligt skal du tage højde for dit personlige budget. Foam rollers findes nemlig i forskellige prisklasser. Der findes med al sandsynlighed en foam roller, der matcher dine krav og dit budget i vores sortiment. 

Disse øvelser kan du lave med foam rolleren 

Der findes ikke kun forskellige typer foam rollers. Der findes også forskellige øvelser. Disse øvelser kan du med fordel lave før og / eller efter træning, så du får et større udbytte af træningen. 

Øvelserne foregår på gulvet og kan udføres med eller uden en træningsmåtte. For at gøre det så behageligt som muligt anbefaler vi at bruge en træningsmåtte. 

Vi kan anbefale øvelserne nedenfor:

  • Baglår = Sæt dig til rette på rullen og brug dine arme til at skubbe dig frem og tilbage 
  • Baller = Sæt dig på rullen, sving det ene ben over det andet og læg vægten på den ene balle. Bevæg dig frem og tilbage samt fra side til side med hænderne støttende på gulvet. Skift herefter ben og læg vægten på den anden balle.
  • Ryg = Læg dig ned på ryggen, bøj dine ben, sæt fødderne i gulvet og placér din øvre ryg ovenpå foam rolleren. Stræk armene og brug dine ben til at skubbe dig frem og tilbage, så din ryg bliver masseret. 

Du kan som udgangspunkt bruge din foam roller hver dag, hvis du ønsker det, men undlad at bruge rullen i mere end 2-5 min. pr. muskelgruppe (afhænger af størrelsen på muskelgruppen). 

Vi forhandler kvalitetsrigtige foam rollers fra populære brands 

Er du på udkig efter den bedste foam eller trigger roller? Så finder du helt sikkert, hvad du leder efter hos Fitness Engros. Vi har nemlig et stort og attraktivt udvalg. Ønsker du at gøre din træning endnu mere udbytterig, så skal du gå med en foam roller fra vores sortiment. Vi forhandler bl.a. mærker som LMX., Crossmaxx og Lifemaxx. Desuden kan vi være leveringsdygtige, hvad end du søger en almindelig foam roller med en mønstret overflade, eller om du ønsker en foam roller med en glat overflade. Vi har med andre ord noget for enhver smag. 

Vi har altid skarpe priser på omtalte træningsredskaber, og vi har desuden jævnligt gode tilbud. Du har dermed rig mulighed for at købe en billig foam roller uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller funktionalitet.