Wrist Wraps & Håndledsbind

Træning og wrist wraps går hånd i hånd 

Håndledsbind, eller på engelsk wrist wraps, har overordnet til opgave at støtte, styrke og skåne håndleddet, særligt under tunge løft, skub, slag eller træk. Wrist wraps er en fornuftig anordning, når håndleddet på den ene eller anden måde belastes - det kan være i fitnesscentrene, når der skal løftes vægte eller arbejdes på maskinerne, eller i cross fit-lokalet, hvor håndleddet er afgørende i mange øvelser. 
Hvis du kigger efter, vil du kunne se, at hver eneste olympiske kuglestødsfinalist og redskabsgymnast der stiller op i reck- eller barreøvelser vil bruge wrist wraps og straps af en eller anden art. 
Men wrist wraps finder man også i mange andre typer træningslokaler, for mennesket bruger hænderne rigtig meget, også når det kommer til sport og fysisk træning. Boksere og kampsportsudøvere taper op og beskytter på forskellig vis håndleddene, så slagene ikke beskadiger hånd og håndled, og for atleter såsom styrkeløftere og kuglestødere er et ordentligt wrist wrap helt essentielt, fordi belastningen omkring håndleddet er så voldsom. 

Wrist wraps til styrketræning og eksplosive idrætter 

For styrkeløftere, bodybuildere, crossfittere, strong man/woman-udøvere og andre discipliner med tunge løft, træk eller stød er wrist wraps simpelthen en nødvendighed, når vægten der skal flyttes bliver tungere og tungere, for at håndleddene kan holde. I eksplosive idrætter, hvor håndleddet er involveret, hvor der skal løftes tungt eller der skal udvikles meget kraft på kort tid, beskytter wrist wraps håndleddet mod det enorme tryk eller træk der opstår under øvelsen. 

Beskyt dit håndled 

Da hænder er designet til at have mange forskellige funktioner, er håndleddet udstyret med stor bevægelighed og ikke samme styrke som de store grovere led som for eksempel knæet eller hoften. Musklerne omkring håndleddet er så at sige mere finmotoriske, og de belastes mange gange mere end de har godt af under tunge løft, som for eksempel bænkpres og dødløft for bare at nævne nogle få. De muskler der løfter vægten er oftest meget større og stærkere – for eksempel lår, baller, eller brystmuskler – mens håndleddet der holder og støtter vægten jo er et forholdsvist tyndt og derfor udsat led. 
Hvis man nogen sinde har forsøgt sig at lære at gå på hænder, begyndt at spille tennis eller andre ketcherspil, så har man formentlig også oplevet hvor let man bliver øm i og omkring håndleddet. Håndleddet er også det led der tager imod flest uforudsete stød i hverdagen, for mister man balancen er det hænderne og altså håndleddet der afbøder faldet. Derfor er håndledsbeskyttere for eksempel meget vigtigere end for eksempel knæbeskyttere, når man kører skateboard, rulleskøjter eller løbehjul. 

Hvornår skal du bruge wrist wraps? 

Wrist wraps og håndledsbind fungerer ikke kun ved forskellige former for træning og kraftfulde eller eksplosive bevægelser, ikke kun når der skal løftes, trækkes, skubbes eller stødes tunge sager, men også ved gentagne og ensformige bevægelser med lille eller mindre belastning på håndleddet. 
Kokken der bruger mange timer i køkkenet, eller slagteren der parterer og trancherer med store knive kan have god gavn af det rigtige wrist wrap. Også seriøse E-sportsudøvere er begyndt at bruge wrist wraps for at aflaste den arm der betjener musen. Arbejder man dagligt med computer og bruger musen meget, så kan et tyndt håndledsbind være en god idé, bare man husker at lufte håndleddet af og til, så det ikke konstant er fikseret. 
I tennis og andre ketcherspil, hvor håndleddets styrke og holdbarhed er yderst vigtigt for udførelsen og oplevelsen, og hvor det hele tiden udsættes for forskellige belastninger i forskellige positioner, der kommer et wrist wrap hurtigt udøveren til gode. 
Håndledsbind og wrist wraps finder man i stort set alle områder, hvor håndleddet har en central rolle, og hvor man ønsker at skåne leddet og begrænse eller helt forhindre muskelirritation og -inflammation i underarmen, håndleddet og hånden. 

Wrist wraps kommer i mange forskellige former 

Wrist wraps er en hjælp til når du anvender dit håndled meget. Om du træner med lette eller tunge vægte eller træner noget helt andet, men stadig vil skåne dine håndled, så er wrist wraps i god kvalitet at anbefale. Wrist wraps og håndledsbind findes i mange afskygninger. Sørg for at komme det helt rigtige produkt i din indkøbskurv. 
Til fysiske strabadser der udsætter håndledet for stor belastning, forskellige typer lifting eller skulderpres, kan det være en fordel med et wrist wrap af høj kvalitet i neopren eller læder, men der findes også wrist wraps, straps og håndledsbind i blødere og mere elastisk materiale. 
Wrist wraps i bomuld giver en let støtte til håndleddet, men fungerer samtidig som ”svedbånd”, og er altså lavet af fugtsugende materiale på overfladen. Det er den type håndledsbind man ser badminton-, tennis-, håndboldspillere og andre atleter bruger til at tørre sveden væk fra panden, så den ikke løber ned i øjnene. 
Moderne håndledsbind og wrist wraps findes i mange forskellige længder, størrelser og tykkelser, og det varierer fra model til model om den strammes med velcro, snøre eller elastisk materiale. Køb den størrelse der passer til dit håndled og den fysiske aktivitet du skal udføre. 

Wrist wraps hjælper genoptræning efter skader 

Håndledsbind og wrist wraps bruges også til at støtte og hjælpe genoptræningen af håndleddet. Efter fald og skader eller simpel overbelastning er håndleddet svækket. Muskler, sener og reflekser omkring håndleddet og underarmen skal langsomt i gang igen, og man må være forberedt på at det påvirkede område gradvis skal bygges op. 
I en helt almindelig dagligdag er håndleddet i brug mange gange, da vi som mennesker bruger hænderne til det meste. Det er altså afgørende at man passer på dem og ikke gentagne gange overbelaster dem, for det kan lede til længerevarende eller kronisk irritation eller inflammation i underarmen. 
En langsom genoptræning med hjælp fra håndledsbind, hvor man skiftevis belaster ledder med og uden håndledsbindet, søger for at hvile, og vigtigst af alt at mærke efter og følge kroppens tempo, så ikke man forværre problemet.

Anvend wrist wraps fornuftigt 

Det er ikke tilrådeligt at rende rundt med wrist wraps, straps eller håndledsbind hele tiden. Er der konstant pres på leddet, mindskes bevægeligheden og blodgennemstrømningen og huden får svært ved at ånde. Håndleddet skal gerne opleve sin fulde mobilitet, så ikke musklerne bliver ”dovne” og svækkede. 
Wrist wraps skal ses som et redskab, en støtte, et hjælpemiddel der giver håndleddet support. Det er altså mindst lige så vigtigt at holde håndleddet ved lige og ikke bare forlade sig på håndledsbindet. Man bør træne og tilvænne håndledsmuskulaturen til det arbejde den skal udføre, sørge for at holde den smidig og bevægelig, for eksempel huske strækøvelser, pauser og eventuelt massage af området. 
Et wristband er altså ikke som et stykke tøj der pynter, men et redskab med en særlig funktion. Et wrist wrap i god kvalitet gør det muligt at mindske risiko for skader, giver mulighed for flere og bedre præstationer på træningsbanen, eller som kærkommen ekstra støtte i hverdagen. 

Wrist wraps virker 

Håndledsbind og wrist wraps er efterhånden et naturligt stykke udstyr i sportstasken hos atleter, fitnessudøvere og fysisk aktive, og deres udbredelse er ikke en tilfældighed, for det virker at anvende wrist wraps – wrist wraps er lige så effektivt støttende og skadesforbyggende for eliteatleten som for den glade amatør, der skal til at løfte sin første vægtstang. 
Fitness Engros har ud over et stort udvalg af træningsudstyr også wristbands, straps og håndledsbind, i en størrelse der passer til lige netop dit håndled.