Styrkemaskiner

Når du køber styrkemaskiner til centeret

I de fleste fitnesscentre kan du vælge at træne i maskiner eller med fri vægt. For begyndere kan det være svært at finde ud af hvad der er bedst. Men der er ikke et rigtigt svar. Både maskiner og frie vægte har deres fordele og ulemper. Det kommer helt an på hvad dine mål er for træning og hvad der passer bedst til dig.

Er du i gang med at købe udstyr til et træningscenter, så er det vigtigt at du er opmærksom på de fordele og ulemper, der er forbundet med brugernes valg af træningsudstyr. Du skal kende din målgruppe og dens præferencer. Et fitnesscenter bør tilbyde styrketræning med både maskiner og frie vægte.

Omfanget af maskiner afhænger selvfølgelig af typen af center eller træningsrum. Virksomhedens træningslokale skal have et andet udvalg af træningsudstyr end et fitnesscenter. Og en crossfit box vil helt klart have mest udstyr til træning med frie vægte.

Dit home gym har uden tvivl begrænset plads til udstyr. Derfor har du ikke plads til ret mange maskiner. Du skal være meget bevidst om hvilke maskiner du har behov for. Effektiv indretning har ikke plads til udstyr du ikke bruger.

Formålet med styrketræning

Styrketræning har et formål. De vigtigste mål med at træne med vægte er at gøre kroppen stærkere. Du vil have større muskelmasse på hele eller dele af kroppen. Styrketræning kræver bevidsthed og fokus. Dels fordi du vil undgå skader og fordi en muskel altid fungerer sammen med andre muskler som også skal trænes.

Vægttræning styrker dine knogler og er en fantastisk vej til forbrænding af fedt. Du taber dig mere ved styrketræning og har lettere ved at opretholde din vægt. Endelig giver styrketræning en god kropsholdning, der giver en sund udstråling og hjælper dig igennem hverdagens udfordringer med energi og overskud.

Men for at opnå de mål skal du vælge din træningsform. Ofte vil du opdage at en kombination af maskiner og fri vægt er bedst for dig. Styrkemaskinerne vælger du, fordi de giver nogle fordele.

Styrkemaskinens fordele

En af styrkemaskinernes største fordele er at de er relativt lette at bruge. De er designet til at hjælpe med holdning og teknik. Det kan være nemmere at motivere til styrketræning i en maskine end med fri vægt. Kravet til teknik er ikke helt så stort.

Når du har brug for at isolere en muskel, så er styrkemaskinen rigtig god. Uden maskinen kan det være svært at træne en helt specifik muskel målrettet. Ofte vil du aktivere andre muskler, eller måske ramme den skævt, fordi teknikken ikke helt er på plads. En styrkemaskine støtter kroppen og bevægelsesbanen så du isolerer den muskel du vil træne.

Det er hurtigere at træne med en maskine. Det eneste du skal tænke på er at indstille den og vælge vægt eller modstand. I et godt udstyret fitnesscenter kan du gennemføre et træningspas relativt hurtigt og effektivt selvom der er mange mennesker. Skift går hurtigt.

Sikkerheden er høj når du træner i maskiner. De har ofte mekanisk stop, eller vægten er afskærmet. Selv maskiner med vægtskiver har høj sikkerhed, fordi de sidder på selv maskinen. Du kan ikke tabe dem. Maskinen beskytter dig mod skader, fordi de støtter bevægelsen. Og med ganske lidt instruktion kan alle bruge maskinen og få det fulde udbytte.

Er der ulemper ved styrkemaskiner?

Ja, styrkemaskiner kan have ulemper. Derfor anbefaler vi at kombinere styrkemaskiner med frie vægte. Her kan du læse mere om frie vægte.

Centerets styrkemaskiner kan virke flotte og indbydende, men de har nogle åbenlyse ulemper, hvis du vælger kun at træne i maskiner. Træning i maskiner er ikke funktionel træning. Det betyder at selvom dine bevægelser er kontrollerede, så er de ikke naturlige.

En af maskinens fordele er at den isolerer en muskel, men det er samtidig maskinens ulempe. Den aktiverer nemlig ikke de muskler der skal støtte og stabilisere kroppen. Når du sammenholder det med meget ensartede bevægelser, så vil det slide på dine led i længden. Du risikerer at få skader på grund af overbelastning.

For at lave en varieret træning har du brug for mange forskellige maskiner. Det kræver meget plads og en stor investering. Derfor vil udbuddet af maskiner ikke altid være nok – heller ikke i store centre.

Hvilke maskiner skal du vælge?

Når du indkøber maskiner, skal du først og fremmest kende behovet hos din målgruppe. Vi tilbyder forskellige typer maskiner. Vi har både maskiner med indbygget vægt og maskiner der er plate loaded – dvs. at du kan justere vægten med løse vægtskiver. Vi har endda maskiner med elektronisk modstand.

Du bør også overveje design og udtryk. Vi har maskiner fra blandt andet gym80 og Nautilus så du har mulighed for at tilpasse farver og stil i rummet. Du behøver ikke at gå på kompromis med kvaliteten.

Tag udgangspunkt i din målgruppe og start med maskiner, der træner de vigtigste muskelgrupper. Det er for eksempel styrkemaskiner til leg press (ben), lat pull down (ryg, skuldre), biceps curl (arme), triceps extension (arme) og chest press (bryst).

Målgrupper kan variere meget. Måske er dit sted mest for mænd eller kvinder, måske for begyndere eller øvede. Det kan også være at centeret er målrettet crossfit eller måske genoptræning. Det er din målgruppe, der afgør hvilke maskiner du skal investere i.

Ønsker du at opleve vores udstyr?

Ring til os og lad os tage en snak om dine ønsker og krav til udstyret, så kan vi sammen finde frem til de styrketræningsmaskiner, der lever op til jeres behov. Du er også altid velkommen til at kontakte os og lave en aftale, så du kan komme forbi og opleve udstyret i et af vores showrooms.